Isnin, 16 Mei 2011

Wei hari ni hari guru lah...




Dulu-dulu kala masa sekolah asal hari guru je mulelah memasing sebok nak beli hadiah.. Aku suka hari guru ni sebab dekat dah dengan hari jadik aku..




Masa hari guru kan biasa ade buat jualan bunga-bunga ke coklat ke hape tu kan, nanti kengkawan bagi lah dekat aku sekali.. Senangkan... Pakej.. Sebab tu masa kecik-kecik cita-cita nak jadik cikgu.. Sebab nak hadiah banyak..hahahaha



Masa tu mula lah merengek-rengek dekat mak abah nak mintak belikan hadiah untuk cikgu.. Memang setiap tahun mak aku bungkuskan tuala, tuala, tuala.. tu je lah setiap tahun..


Dulu-dulu kan suka attack sorang cikgu kesayangan, mesti bagi hadiah dekat die lah.. Cikgu yang baik, peramah, kelakar mesti dapat hadiah banyak... Sampai penuh kereta.. Tapi kalau garang, dapat dari bebudak kelas die je lah..
Tapi kan dulu masa darjah 3 kalau tak salah.. Guru kelas aku masa tu kan, die ajar Bahasa Melayu tau.. Dapat lak hari guru tu sebelum periksa penggal.. Die boleh pulak ugut kalau tak bagi hadiah dekat saya, saya potong 5 Markah!

Aku yang kanak-kanak rebina waktu tu haruslah takut kan.. kang ade je tak lulus dah nak kena menjawab dengan Cik Badariah ni.. Terpaksa lah beli 2 hadiah.. Satu untuk cikgu kelas, 1 lagik untuk cikgu kesayangan..hehehe
Tapikan semua cikgu yang aku suka semua cikgu lelaki tau.. Alah...semua budak perempuan memang macam tu kan... Eh ke tak? Ke memang aku je yang macam tu..? Ahh tak kisahlahhh..janji cikgu..hehe

Haaaa... Cikgu mengaji pon bagi jugak.. Ni mak aku yang suruh bagi.. Aku sebagai tukang sampaikanje, memang takde hal punyer..hehehe

Lepas SPM aku masuk poli, dah aku ni remaja yang berjiwa kanak-kanak rebina lagik kan suke lah sesangat nak sambut hari guru nie.. Tapikan dekat poli tak panggil cikgu, sebab panggil Encik dengan Puan/ Cik so dah tak sambut dah hari guru..


Sekarang bila ingat-ingat balik terasa teruja pulak..hehehe


Apepon SELAMAT HARI GURU kepada cikgu-cikgu yang pernah mengajar sayek dari saya umur 4 tahun dekat sekolah pondok, sekolah tadika, sekolah rendah, sekolah agama, sekolah menengah sampailah saya tamat belajar dekat politeknik Port Dickson.


Dari saya tak pandai membaca, sampai kena cubit-cubit dagu, cubit-cubit pipi sebab baca tak berintonasi, sampai saya boleh masuk pertandingan perbahasan. Dari saya tak mengenal huruf sampai lah saya boleh tolong cikgu membantu kawan-kawan yang lain buat kerja rumah. Dari tak ada pape sampai saya jadi seseorang yang bukanlah terlalu tinggi darjatnya tapi boleh dibanggakan.


Selain dari doa dan dorongan keluarga, semua atas berkat usaha dan tunjuk ajar cikgu-cikgu jugak.. Selamat hari guru!

2 ulasan:

Pupel Liyana berkata...

ucap kat aku ke ni? hehe

Cik TTK berkata...

boleh lah kalau ko nak..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...