Selasa, 10 Mei 2011

TOLONG JANGAN BACA..

Aku baca belog kawan-kawan, ramai yang cerita pasal mak diorang sempena hari ibu.. Aku gembira baca Entry Mija sebab ni tahun pertama die jadik Mak, tapi aku sedih sesangat bila baca entry Syaza C boolat dan jugak Masitah.

Aku ade buat entry beremosi masa hari ibu tu. Sebenarnya malu buat entry macam ni dan macam tu sebab macam meraih simpati pulak. Tapi aku nak meluahkan ape yang aku rase. SO, sesape yang dah agak-agak macam meluat tolong jangan teruskan pembacaan k.....? Aku mintak maaf, aku tak tahan nak tulis gak entry nie. Subway melt dalam perut aku nie menendang-nendang suruh aku buat entry nie..



Aku nak cerita pasal mak aku, korang takyah lah baca keyh..? kalau baca takyah lah komen keyh..? Nanti aku nangis bace komen korang.. kalau tak cakap "Al fatihah" korang akan cakap "sabar lah".. Aku tak leh sabar, aku mesti baca "nangis lah.....nangislah...."


Aku ni agak kekeluargaan sikit orang nyer.. Sebab aku ni kurang bersosial sebab aku kan pemalu orangnyer.. Pergh dah lah pemalu, sopan santun, berbudi bahasa, mulia perkerti, COMEL pulak tu.. Ish3.. Memang pakej sempurna lah.. Pandai mak abah aku jaga anak..


Kadang-kadang aku pikir malang nyer lah nasib aku nie kecik-kecik lagi dah takde abah.. Tak dapat aku kawen berwalikan abah aku.. Nasib baik abang aku ade 4 ketul.. Tapi nanti berebut-rebut pulak diorang nak jadik wali adik die yang tak kawen-kawen nie..


Udah lah takde abah, time menikah pon takde mak.. Pakej menjadi lagi mahal sebab yatim dah bertemu piatu. Nanti time aku kawen takde lah mak abah dah kan..? Tataw macam mana aku nak lalui masa itu nanti..


Tapi hal kawen mawen jauh lagi, ni Hari Ibu, Hari Bapa dan jugak Hari Raya yang kunjung tiba.. Macam mana lah aku nak hadap.. Lagi sadis tahun ni turn abang-abang dan akak yang dah kawen tu beraya ke rumah mentua masing-masing.. Aku yang kena masak lah nampak nyer.. Abang-abang ku yang bujang-bujangan dan jelita macam aku nie, sila bersedia untuk beraya dengan cekodok ataupon lempeng je raye tahun ni keyh..? Tak berkudrat aku nak masak sorang-sorang..


Kengkawan yang pernah datang aku buat open house dengan masitah dulu mesti korang ade makan Sate goreng yang aku buat tu kan... Itu resepi mak aku.. Memang aku yang masak tapi waktu tu mak aku ade di hujung tepon.. Lepas dah macam ni buat ape mak? Lepas tu buat ape? Semua mak aku punyer arahan je, kalau aku buat sekarang kompem tak jadik..


Sejak duduk berjauhan dari mak aku, bangun tido aku kol mak aku.. Biasa nya time aku kol mesti mak aku dah siap masak tengahari.. Mak aku masak memang awal tau bukan aku yang bangun lambat.. Mak aku kul 10 dah siap masak tengah hari..


Aku ingat lagi masa tu aku tanyer dekat mak aku masak ape, pastu mak aku kata ko mesti nak tau mak masak ape kan.. nanti kalau mak cakap ko kecuh pulak.. Masa tu jugak mak aku janji nak masakkan untuk aku, sayur bening dengan ikan kering berserta sambal ketuk.. Sedapppp.. Mak aku masak memang sangat sedap, sebab die mak aku.


Diwaktu aku balik mak aku dah koma. Petang tu dah meninggal. Terngiang-ngiang suara mak aku janji nak masak kan itu ini dekat aku kalau aku balik. Salah aku sebab balik lambat. Masa mak aku koma aku sempat bisik beberapa perkara, salah satu ialah janji die nak masakkan untuk aku.. Mengalir air mata die.. Aku ingat mak aku akan jadi kuat dan sihat lepas tu, tapi tak.. ALLAH lebih sayang kan die..


Satu lagi perangai aku ialah aku ni nak buat ape, nak pergi mana sekali pon mesti tanye mak aku. Aku gaduh dengan pakwe aku pon aku cerita dekat mak aku. Katakanlah ade sesuatu yang jadi dekat opis yang buat aku tensen,aku mesti tepon mak aku bila balik kerja. Sambil-sambil drive aku kollah die, buat loudspeaker pastu sangkut dekat tudung teponnyer.


Lepas mak aku meninggal, setiap bangun tido, pepagi dekat opis, time balik kerja petang-petang tu dan jugak sebelom tido malam-malam tu aku mesti menangis. Aku memang sangat-sangat memerlukan mak aku. Berbulan-bulan aku sewel.. Kalau dekat opis, Mija lah yang banyak kena layan kesewelan aku time tu.. Timekasih sebab sabar dengan perangai den..hehe


Ada seseorang cakap dekat aku, makcik makcik lah.. Die kata, tu lah masa ada tak hargai.. Dah takde baru kau rase...


Tersentap aku.. Bukan aku tak hargai, tapi mak adalah sebahagian dari diri aku dan kehidupan aku.. Sape tak giler bila sebahagian itu hilang..?


dah lah malas nak citer lagi, sambung esok lah.. Pieja dah kol ajak OT buat Filing dekat bilik kebal.. Esok aku cerita lagi, tapi ingat... JANGAN KOMEN! Haroooommm.. hehehe

8 ulasan:

piEja berkata...

eh...ko samelah ngan aku...nk gadoh pn g tanye mak aku dlu ptt gadoh ke tak...?hehe...eh, takleh komen ea...?alah, terkomen pulak..ape2 pn, jgn sedih2 k..?ktrg ade kat sini...family jgk kan..?ko kan adik aku....

Unknown berkata...

aku tak komen ni sebab haram.huhu..

Cik TTK berkata...

korang memang degil kan..ish3...ade aku sumbat coki2 dua2 ni kang...

pieja:hye kak piejaaaaaaaaaa......

masitah: haroooommmmm..tau takpe..dah g mandi wajib cepat!

Leanne Rahim berkata...

aku sayang ko yan..!!jgn riso, insyaAllah..ktorg tetap ader utk ko...(weh, jgn haram kn komen aku tau..huhuhu~~)

Cik TTK berkata...

ye lah aku halalkan...adesss...

sayang korang sume jugak....(kalau aku cakap tak sayang nanti kena hempuk lak kan..hehehe)

piEja berkata...

kalo syg ktrg, belnje mkn lah...takkan syg kat mulut je...?

Cik TTK berkata...

tak lah, ni sayang dekat keyboard je..sebab taip..hahaha

kalau dapat duit tunggakan macam "orang tu" ai belanja uols senibong!hehehe

piEja berkata...

nk duit tunggakan jugak...bile turn kite ni yan..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...