Khamis, 11 November 2010

CATATAN TANPA TUJUAN



Aku kena balik Johor sebenarnyer nie. Sedih hati nie cume keluarga je yang boleh ubati. Bila ada dekat dengan keluarga baru lah rasa gembira dan disayangi. Dekat sini kehidupan macam palsu je rase. Bila kita buat salah sekali, semua kebaikan yang kita buat dulu dah tak nampak dah. Aku kan cume manusia biasa yang boleh buat salah. Dan lagi satu tak semesti nya budak-budak macam aku je yang buat salah, orang tua pon buat salah kan? Tapi macam biasa, aku akan mengalah dekat yang lagi tua sebab mak selalu pesan, " Biar orang buat kita, kita jangan buat orang".




Ingat dulu masa mak suruh aku sapu keliling rumah, dengan keluasan tanah rumah tu suku hektar aku kena sapu sorang-sorang sedang bawan duduk goyang kaki dengan 3 bungkus nasik lemak die. Mak akan kata, die lelaki ko tu perempuan kena belajar buat kerja rumah. Rasa tak adil kan? Memberontak memang memberontak tapi buat jugak. Sebab yang goyang kaki tu abang aku, yang mengarahkan tu pulak mak aku. Semua lagi tua dari aku. Aku buat sebab aku hormat diorang. Sayang kan diorang.




Tapi sekarang nie, perasaan nie rase nak duduk dekat kampung je. Aku orang kampung yang tak suka kan kebingitan bandar, tak suka keegoan umat dekat bandar nie. Sejujurnya, aku memang rindu kehidupan masa mak dan abah ada. Rindu masa-masa aku dengan keluarga. Rindu masa-masa mak menjerit suruh makan, rindu abah panggil solat berjemaah. Aku rindukan gelak tawa diorang tapi semua tu dah tak ada.. Nikmat aku yang satu nie telah di tarik balik. Aku rasa kehilangan nikmat mak dan abah, sebab tue aku sentiasa sedar yang aku tak ada diorang lagi dah. Aku sedar siapa diri nie.




Bila kerja, suasana semua berubah. Yang tua yang muda semua sama. Yang membezakan cume pangkat. Tapi bagi aku, pendirian aku tetap sama, orang tua tetap kena hormat walaupun die pangkat lagi kecik dari kita tapi die dah makan garam dulu dari kita.. Sebab die lagi tua, walau setahun. Aku tetap hormat.



Kalau akak baca, "akak, yan perlukan akak sekarang"..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Yg tua mmg patot dihormati..tp kalo yg tua tue x berakal, nak menjatuhkan org jer kejanya..eloklah jauhkan diri..

Yan berkata...

ada yea orang macam tue?Kesian lah kalau dah tua tapi masih berperangai pelik begitu..hurm..kalau ada jenis yang begitu memang perlu dijauhi..malah, semua orang tak kira muda ke tua ke tapi kalau suke nak menjatuhkan orang, memang wajarrr dijauhi lah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...